Koninklijk Ballet van Vlaanderen 2010-2011: Coupe Maison 5, Artifact, Het Zwanenmeer, Ballet menu (Dawson – Mrozewski – Stewart – Forsythe), Impressing the Czar, Introdans – Strawinspiratie, Onegin

Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen opent het seizoen 2010-2011 met choreografieën uit eigen huis in Coupe Maison 5. De première is komende vrijdag 17 september. Maar ook de andere producties zijn veelbelovend.

Het KBvV moet net zoals andere cultuurhuizen in Vlaanderen letten op het centen en lijdt onder de geringe binnenlandse erkenning. In het buitenland wordt het Royal Ballet of Flanders / Ballet Royal de Flandre alom gewaardeerd.

Coupe Maison 5

De vorige uitgaven hebben getoond hoe verrassend, hoe divers de dansers-choreografen van het Ballet deze artistieke ruimte invullen. De ene gaat zeer narratief te werk, terwijl een collega de klare lijn van de abstractie voert. Kijk alvast uit naar een zeer gevarieerde avond, zowel op muzikaal als danstechnisch vlak.

Het doel van Kathryn Bennetts is om het Koninklijk Ballet van Vlaanderen de kans te geven zich te ontplooien tot een creatieve organisatie. Dit doet ze door de dansers de mogelijkheid te bieden om zelf werk te creëren. Zo verzekert ze dat de creatieve geest levend en gezond blijft. Coupe maison zorgt ervoor dat de deur naar de artistieke ontplooiing op een kier blijft. Het is aan de dansers van het KBvV om de deur open te gooien en ons ook dit seizoen weer te verrassen met danskunstige lyriek, epiek en dramatiek.

Theater ’t Eilandje, Antwerpen
Vr 17/09/2010 – 20.00 tickets
Za 18/09/2010 – 20.00 tickets
Zo 19/09/2010 – 15.00 – met inleiding – tickets
Do 23/09/2010 – 20.00 – met inleiding – tickets
Vr 24/09/2010 – 20.00 tickets

Artifact

William Forsythe is sterk beïnvloed door de Franse filosofie en met name door de post-structuralisten als Michel Foucault, dwarse denkers – verwant aan de postmodernisten – die geen genoegen nemen met het status quo van de grote verhalen en liever de autoriteiten (de auteur, het kunstwerk, de perceptie…) destabiliseren en deconstrueren. Dat geldt ongetwijfeld voor Artifact, Forsythe’s werk uit 1984 – zijn eerste als directeur van het toen nog bestaande Frankfurt Ballet.

Visueel vertaalt dit zich in Artifact als dans die onmiddellijk herkend wordt als ballet maar tegelijk de schok van het nieuwe teweegbrengt omdat Forsythe configuraties van vertrouwde posities wijzigt en conventionele transities tussen danspassen ofwel vermijdt of daarentegen buitengewoon beklemtoont.

In termen van het von Laban model stelt Forsythe het zo: “Het is als ballet, waarin danspassen ook naar uitwendige punten gericht worden (croise, efface …), behalve dat hier alle punten even belangrijk zijn, dat nonlineaire bewegingen ook mogelijk zijn en dat verschillende lichaamsdelen naar de punten toe kunnen bewegen in verschillende tijdspannes.”

Inhoudelijk stelt Forsythe zich – daarbij geïnspireerd door Foucault & Co – de vraag hoe wij betekenis afleiden uit context. Die twijfel aan het statuut van de perceptie geeft hij in Artifact letterlijk een spreekstem in de persoon van een vrouw in historisch kostuum die de verschillende akten aan mekaar praat en die van een man met een soort megafoon. De tekst gaat over stepping inside of outside, over herinnering en vergeten, over zien wat je denkt te zien… In de fragmentatie van het werk – Forsythe deconstrueert het klassieke ballet en bouwt het weer op, maar niet noodzakelijk in dezelfde volgorde, zoals Picasso met zijn modellen deed – reflecteert zich Forsythes epistemologisch standpunt. Hij vraagt ons, het publiek, onze waarneming van wat we op de scène zien in twijfel te trekken. “Hoe werkt het vocabularium van de dans?”, is een andere vraag die Forsythe lijkt te stellen. En zodoende verlegt hij de grenzen van de balletgrammatica en ondermijnt hij allerlei theaterconventies.

Zo is de relatie tussen solisten en corps de ballet onvoorspelbaar, het licht verbergt of onthult afwisselend, de choreograaf gebruikt het gehele lichaam van de dansers, het verticale plan negerend dat de zo typische werkruimte is voor het klassieke ballet, kneedt hen in ongekende extensies en verbluffende spier-articulaties, wijzigt de dynamiek waarmee zich koppels vormen en introduceert een soort onevenwicht dat als een vloek is in de kerk van het klassieke ballet.

„Artifact, een cycloon die de toeschouwer uitgeput, ontredderd en volbewondering achterlaat.“ (Le Figaro)

Open repetitie in Theater ’t Eilandje, Antwerpen
Za 13/11/2010 – 10.00 Artifact tickets

Theater ’t Eilandje, Antwerp
Vr 19/11/2010 – 20.00 tickets
Za 20/11/2010 – 20.00 – met inleiding tickets
Wo 24/11/2010 – 20.00 tickets
Vr 26/11/2010 – 20.00 – met inleiding tickets
Za 27/11/2010 – 20.00 tickets
Info Theater ’t Eilandje, Antwerpen

Théâtre National, Brussel
Do 28/04/2011 – 20.15
Vr 29/04/2011 – 20.15
Za 30/04/2011 – 20.15
Theater info – http://www.theatrenational.be

Belgrado
Zo 03/04/2011

Lodz
Vr 20/05/2011
Za 21/05/2011

Zwanenmeer

Choreografie: Marcia Haydée

Muziek: Pyotr Ilyich Tchaikovsky
Uitgevoerd door het Symfonie Orkest Vlaanderen o.l.v. Benjamin Pope

Decor en kostuums: Pablo Nuñez

Van alle klassieke balletcomponisten is de Rus Pjotr Iljitsj Tsjaikovski wellicht de meest succesrijke en zijn opus uit 1877, Het Zwanenmeer, moet zowat het beroemdste werk zijn in de geschiedenis van het klassieke ballet.

Beroemde choreografen en uitvoerders als Nijinsky, Baryshnikov, Noerejev en Marcia Haydée zorgden ervoor dat Het Zwanenmeer uitgroeide tot een soort pièce de résistance waaraan de faam en de status van het uitvoerende gezelschap wordt afgemeten.

Haydées versie van Het Zwanenmeer is op maat gemaakt voor de talentvolle dansers van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Toen zij in 2006 bij het balletgezelschap werkte aan de productie van Sleeping Beauty was zij zodanig onder de indruk van het gezelschap dat zij er op stond Het Zwanenmeer voor hen te herwerken. Centraal in dit stuk staan de 3 personages: Odette/Odile, prins Siegfried en de duivelskunstenaar Rothbart.

Enkele stemmen uit de pers:

“Het Zwanenmeer volgens Marcia Haydée lijkt een behoudsgezinde versie van de klassieker, maar vergis u niet. Haydée, een icoon van het ballet, zet de rolpatronen op hun kop en de zwanen alle macht toe.” (De Standaard)

“De voorstelling blijft dicht bij het origineel. Dat betekent: prachtige decors en kostuums (ontworpen door de Chileen Pablo Nuñez) spectaculaire dansscènes en onsterfelijke muziek van Tsjaikovski.” (NRC Handelsblad)

“She brings an undeniable theatrical potency to her staging.” (Roslyn Sulcas – New York Times – 29/04/09)

Stadsschouwburg, Antwerpen
Wo 15/12/2010 – 14.00
Wo 15/12/2010 – 20.00 – met inleiding
Do 16/12/2010 – 20.00
Vr 17/12/2010 – 20.00
Za 18/12/2010 – 14.00
Za 18/12/2010 – 20.00
Zo 19/12/2010 – 15.00 – met inleiding

Theater info en tickets op http://www.stadsschouwburgantwerpen.be

Ballet menu
Dawson, Mrozewski, Stewart, Forsythe

David Dawson
David Dawson is een Britse choreograaf die werkt voor talrijke dansgezelschappen over de hele wereld. Als voormalig danser bij Birmingham Royal Ballet, English National Ballet, Dutch National Ballet en Ballett Frankfurt, werd hij huischoreograaf bij het Nederlands Nationaal Ballet in 2004. Faun(e) werd in 2009 gecreëerd in opdracht van Wayne Eagling van het English National Ballet als hommage aan Diaghilev’s Ballets Russes. Deze nieuwe interpretatie van Nijinsky’s “L’Apres-midi d’un faune” tot een duet voor 2 mannen, is even vloeiend en sensueel van beweging als Debussy’s muziek.

Matjash Mrozewski
Sinds zijn debuut als choreograaf in 2001 beroert Matjash Mrozewski’s werk de harten van critici én publiek in Europa, Canada en Australië. Zijn choreografisch werk wordt gewaardeerd om z’n verscheidenheid, elegantie en nieuwsgierigheid. Hij werkte reeds in opdracht van o.a. The Royal Swedish Ballet, The Australian Ballet en National Ballet of Canada.

Garry Stewart
Sinds zijn aanstelling als artistiek directeur van het Australian Dance Theatre in 1999 creëerde Garry Stewart veel nieuw werk. Vooral werk dat de rol van de nieuwe media onderzoekt in dansvoorstellingen. Zijn eerste project was Housedance in 1999, speciaal bedacht voor de International Millenium Broadcast en opgevoerd op de buitenste vleugel van het Sydney Opera House. Zijn eerste avondvullend programma was Birdbrain, een deconstructie van het Zwanenmeer. Sindsdien werkt hij ook regelmatig in Europa.

William Forsythe
William Forsythe wordt beschouwd als één van de allerbelangrijkste choreografen in de danswereld van vandaag. Hij had en heeft een grote invloed op generaties dansers, ontwerpers en publiek. Het is een voorrecht om met deze meesterkunstenaar te kunnen samenwerken. New Sleep (1987) is een ballet van William Forsythe in één bedrijf op een originele partituur van zijn jarenlange trouwe medewerker-componist Thom Willems. Dit 22 minuten durend werk werd gecreëerd bij het San Francisco Ballet en combineert theater en ballet. Het wordt gezien als een verbluffend voorbeeld van Forsythe’s werk in de jaren ’80, waarbij hij het vocabularium van de klassieke dans gebruikte en verder uitwerkte. Het Koninklijk Ballet Vlaanderen brengt 20 jaar later een reconstructie van deze hoeksteen van Forsythe’s carrière.

Open repetitie in Theater ’t Eilandje, Antwerpen
za 29/01/2011 – 10.00 Ballet Menu tickets

Vlaamse Opera, Antwerpen
Vr 04/02/2011 – 20.00 tickets
Za 05/02/2011 – 20.00 tickets- met inleiding
Zo 05/02/2011 – 15.00 tickets
Wo 09/02/2011 – 20.00 tickets
Do 10/02/2011 – 20.00 tickets
Vr 11/02/2011 – 20.00 tickets- met inleiding
Za 12/02/2011 – 20.00 tickets- met inleiding

Tickets en Info op http://www.vlaamseopera.be

Vlaamse Opera, Gent
Vr 25/02/2011 – 20.00 tickets
Za 26/02/2011 – 14.00 tickets
Za 26/02/2011 – 20.00 tickets- met inleiding
Zo 27/02/2011 – 15.00 tickets

Tickets en Info op http://www.vlaamseopera.be

Cultuurcentrum, Hasselt (aangepast programma)
Zo 13/03/2011 – 19.00

Info op http://www.ccha.be

Impressing the Czar

Choreografie: William Forsythe

Muziek: Thom Willems, Leslie Stuck, Eva Crossman-Hecht & Ludwig van Beethoven

Decor: Michael Simon

Kostuums: Férial Münnich

Technisch Advies: Olaf Winter

Sound Design: Bernhard Klein

Gaf William Forsythe de gevestigde balletconventies al een duwtje in Artifact, met Impressing the Czar uit 1988 geraakte hij van god los. In dit avondvullend stuk – waarmee Kathryn Bennetts en het KBvV internationaal staande ovaties oogstten – neemt Forsythe het volledige paradigma van de dans op de schop door middel van een wervelende inventaris van alle mogelijke dansvormen die van commentaar worden voorzien, gedeconstrueerd en weer tot leven geroepen in een roes van theatrale verbeelding. Het resultaat is volgens The New York Times een complexe lappendeken van briljante klassieke dans, absurde grappen en, in het laatste deel, wellicht de beste hedendaagse commentaar op het corps de ballet: achtendertig als schoolmeisjes verklede danseressen in een opzwepende, rellerige stammendans.

Origineel geconcipieerd voor en gecreëerd door het Ballett Frankfurt, waarvan Forsythe directeur was, werd Impressing the Czar doorlopend gespeeld tot 1995, waarna men ervan uitging dat de levensloop van het stuk teneinde was. Tot het door het KBvV o.l.v. Kathryn Bennetts – gedurende 15 jaar de rechterhand van Forsythe in Frankfurt – in eer werd hersteld, met het bekende gevolg: staande ovaties in Edinburgh, een publiek “en état de vertige absolu” in Montpellier (Le Figaro), een knocked out Mick Jagger die absoluut de cast wilde ontmoeten, en zo verder de halve wereld rond.

In deze plotloze drie-akter zonder enige vertelling, laat Forsythe geen heilig huisje onberoerd. Forsythe geeft ons zijn heftige, schrandere kijk op het klassieke ballet zoals het bedreven werd aan het hof van de tsaar en zoals het, al bij al, toch nog de canon van de meeste officiële theaters is.

In de versie van Kathryn Bennetts en het KBvV fonkelt dit alles – na tien jaar – weer als nieuw, aldus het gezaghebbende tijdschrift Ballettanz. De dansers gaan de uitdagingen van deze grensverleggende choreografie met succes aan – meer zelfs, ze spelen er een “wellustig spel” mee. U bent gewaarschuwd.

Enkele perskritieken

“Angstwekkend imposant.” (De Morgen)

“The last big production of the festival was William Forsythe’s Impressing the Czar, magnificently reconstructed for the Royal Ballet of Flanders. … It might be a comment on the 19th century corps de ballet, or it might simply be delirious fun. Either way, it’s a sight the world needs to see.” (New York Times)

Shanghai
Vr 01/10/2010
Za 02/10/2010

Stuttgart
Za 19/02/2011 – 19.30
Zo 20/02/2011 – 14.30
Zo 20/02/2011 – 19.30

Sankt Pölten
Za 19/03/2011 – 19.30
Zo 20/03/2011 – 18.00

Introdans – Strawinspiratie

Choreograaf Nils Christe creëerde een meeslepende versie waarin het gehele danserstableau van Introdans te zien is. Zijn ‘Sacre’ kenmerkt zich door de krachtige en indrukwekkende ensemblestukken. In 2007 maakte Lucinda Childs Psalmensymfonie: een lust voor oog en oor. Het inventieve en indrukwekkende decor van Roland Aeschlimann onderstreept haar uitgekiende lijnenspel en is een aanwinst voor het Introdans repertoire.

Dit Introdansprogramma bestaat tevens uit een wereldpremière van de Fransman Thierry Malandain die ook als startpunt de muziek van Igor Strawinski neemt. Sinds 1971 is Introdans uitgegroeid tot een topdansgezelschap. Met een gezonde ambitie blijft het gezelschap trouw aan zijn missie om de danskunst op hoog niveau te presenteren voor een breed publiek.

Theater ’t Eilandje, Antwerpen
Do 19/05/2011 – 20.00 tickets
Vr 20/05/2011 – 20.00 tickets
Za 21/05/2011 – 20.00 tickets

Info Theater ’t Eilandje, Antwerpen

Top

Onegin

Deze “nieuwe” klassieker werd voor het eerst opgevoerd door Stuttgart Ballet in 1965. Cranko vond zijn inspiratie voor deze creatie in het prachtig narratief gedicht van de 19de eeuwse schrijver Alexander Poesjkin en Tchaikovsky’s opera: Onegin. Dit emotionele ballet brengt u een episch liefdesverhaal, dodelijke duels en passionele wraak. De arrogante aristocraat Onegin verwerpt de liefde van de jonge naïeve Tatiana, maar beseft te laat dat hij zo z’n enige kans op echt geluk verspeelt. Cranko is meester in de kunst van de pas de deux. De finale met als climax de hartverscheurende pas de deux tussen Tatiana en Onegin is hiervan het levende bewijs. De rijke muziek van Tchaikovsky werd gearrangeerd door Kurt-Heinz Stolze. De kostuums en decors die het 19de eeuwse Rusland evoceren, versterken dit exquise liefdesverhaal. Kortom, een voorstelling die u als publiek niet onberoerd zal laten.

Open repetitie in Theater ’t Eilandje, Antwerpen
Za 11/06/2011 – 10.00 Onegin tickets

Vlaamse Opera, Antwerpen
Za 18/06/2011 – 20.00 tickets
Zo 19/06/2011 – 15.00 tickets- met inleiding
Do 23/06/2011 – 20.00 tickets- met inleiding
Vr 24/06/2011 – 20.00 tickets
Za 25/06/2011 – 14.00 tickets
Za 25/06/2011 – 20.00 tickets- met inleiding

Tickets en Info op http://www.vlaamseopera.be

Dit bericht werd geplaatst in Antwerpen, Ballet, Cultuur en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Koninklijk Ballet van Vlaanderen 2010-2011: Coupe Maison 5, Artifact, Het Zwanenmeer, Ballet menu (Dawson – Mrozewski – Stewart – Forsythe), Impressing the Czar, Introdans – Strawinspiratie, Onegin

  1. Pingback: Recensie: Coupe Maison 5 (Koninklijk Ballet van Vlaanderen) | Lacquemant

  2. Pingback: Recensie: Artifact (William Forsythe) (Koninklijk Ballet van Vlaanderen) (+ video) | Lacquemant

  3. Pingback: Koninklijk Ballet van Vlaanderen: Ballet Menu met Garry Stewart | Lacquemant

  4. Pingback: Recensie: Ballet Menu (Forsythe, Dawson, Mrozewski, Stewart) – Koninklijk Ballet van Vlaanderen, Vlaamse Opera, Antwerpen | Lacquemant

  5. Pingback: Koninklijk Ballet Vlaanderen strijdt om artistieke onafhankeliijkheid | Lacquemant

  6. Pingback: Recensie: Koninklijk Ballet Vlaanderen: Dawson – Elo – Forsythe | Lacquemant

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s