Cesar Casier

Cesar Casier (°14 juli 1988) is een beloftevol Belgisch fotomodel. Op ’t eerste zicht een knappe boy next door, aar met veel potentieel.

Belgisch topmodel, tussen Gent, Parijs en New York, Hans-Maarten Post, Het Nieuwsblad, 25.04.2009.
‘Mijn sterkste kant? Ik ben wreed fotogeniek’

‘Ben ik het beste Belgische model?’ Hij bloost. Lacht dan: ‘Ik hoop het, ja.’ Voor Cesar Casier (20) is het in elk geval nagelbijtend afwachten of de foto’s voor de zomercampagne van dat grote Italiaanse merk ook écht gebruikt worden. Want dan is de carrière van de Gentenaar helemaal vertrokken. Jawel, met Casier hebben we na Hannelore Knuts, Anouck Lepere en Louise Maselis nu ook een man die scoort op de catwalk.

Onlangs stond ik in New York te dansen naast Paris Hilton. Toen heb ik mezelf toch in de arm moeten knijpen

Vrouwen verdienen in ons vak het dubbele van mannen. Dat is echt zot. Voor precies hetzelfde werk

He’s cute like a puppy , zwijmelt één blogster. He makes me want to move to Belgium , jubelt een Australische. Ja, Cesar Casier heeft het ook al eens gedaan, zijn naam door Google gehaald. Hij moest toen ook glimlachen om het commentaar dat hij vond op het internet, uit diverse uithoeken van de wereld. ‘Wat als je een écht topmodel bent? Dan moet dat nog tien keer erger wezen.’

Hij kan er zich misschien maar beter op beginnen voor te bereiden. Want alles wijst erop dat de toekomst de jonge Gentenaar toelacht. Begin dit jaar liep hij voor het eerst een tiental shows op de modeweek in New York. En zopas werd hij gevraagd voor de zomercampagne van de jeanslijn van ‘een groot Italiaans merk’. Zoals het hoort bij dat soort contracten, mag de wereld pas weten om welk merk het gaat als de foto’s in juni ook echt in bladen en op posters staan.

‘Bovendien ben je nooit zeker of de foto’s wel degelijk gebruikt worden. En of je er op te zien zal zijn. Al zou het al moeten lukken dat ik er niet op sta: we waren slechts met twee jongens en twee meisjes. Het was een serieuze fotoshoot van drie dagen, dus ik verwacht niet dat het resultaat in de prullenbak zal belanden. Ik heb achteraf nog een mail gekregen waaruit bleek dat iedereen heel tevreden was.’

Het gaat in elk geval snel, voor Cesar Casier. Goed anderhalf jaar is hij nog maar bezig, en een afspraak vastleggen voor een interview is nu al niet makkelijk. De ene keer zit hij in New York, het volgende moment in Parijs. Als we hem spreken in het appartement van zijn moeder — die een klerenwinkel uitbaat in Gent — is hij net terug uit de Franse hoofdstad. Voor de komende weken hoopt hij op afspraken bij Levi’s, Olivier Strelli en Marc O’Polo. ‘Het gaat in periodes. Soms is het hectisch, soms heel rustig. Maar het kan gebeuren dat ze uit New York bellen en dat ik onmiddellijk op het vliegtuig moet stappen. Het is me al overkomen dat ik tussen twee opdrachten door niet eens de tijd had om thuis mijn koffer uit te pakken. Ik vind het wel plezant; dat niet weten wat er je te wachten staat. Ik ben altijd te vinden voor avontuur.’

In Parijs, zo vertelt hij, is hij van deur tot deur gegaan. Go see’s , zoals dat heet in het modejargon. ‘Met je fotoboek onder je arm naar agentschappen en fotografen. Je bent binnen en weer buiten. Ze bekijken één minuut je foto’s en dan is het bedankt en sta je weer op straat. Maar er zaten deze keer wel bureaus bij van topfotografen als Mario Testino en Steven Meisel ( de man die beroemd werd met zijn foto’s voor het boek ‘Sex’ van Madonna, nvdr. ).’

Naast die Testino, ooit de lievelingsfotograaf van prinses Diana, stond hij onlangs zelfs op een feestje in New York. ‘Paris Hilton en de in de VS populaire Olson-tweeling waren er ook. Als Gentenaar naast Paris Hilton op de dansvloer staan? Toen heb ik wel even in mijn arm geknepen. Dit gebeurt je één keer in je leven, dacht ik toen.’

Minder haar, meer werk

Hij zat altijd al met zijn neus in de kleren, vertelt hij. Maar het is begonnen bij zijn moeder, die vond dat haar zoon best fotogeniek was. Via talentscout Tom Van Dorpe kwam hij terecht bij het Brusselse Dominique Models. Dezelfde Van Dorpe ontdekte ook topmodel Jill Bauwens én Hanny Gaby Odiele, dé Belgische ster van het moment, die inmiddels in New York woont en werkt.

Toen hij zijn eerste opdrachten kreeg, zat Casier nog op school: woord-kunst-drama. ‘Ik had eerst economie gedaan, maar dat was niets voor mij. Ik had niet zo’n goede punten. Theater lag me beter. Al van mijn zesde zat ik in Gent bij kindertheater De Kopergietery. Ik wilde eigenlijk kunstgeschiedenis studeren. Maar toen de kans zich voordeed om fulltime model te worden, heb ik niet lang getwijfeld. Want ik ben niet zo’n studeerder .’

Bij de hoogtepunten uit zijn nog maar korte carrière rekent hij allereerst een show voor Yves Saint Laurent. ‘Daar was ik een van de vijftien jongens; uitverkoren uit 200 à 300. Er waren ook maar een stuk of twintig mensen op die show. Alleen de echt goede mensen uit de mode, zoals Carine Roitfeld van de Franse Vogue en Anna Wintour van de Amerikaanse. Natuurlijk vergeet ik ook de allereerste show niet die ik heb gedaan, voor Dior. Dat was heel speciaal. En onlangs heb ik in het gerenommeerde Franse blad L’Officiel Hommes gestaan. Dat is ook wel goed. Ja, mensen in het milieu beginnen me nu langzaam maar zeker te kennen.’

Zijn sterkste punt? ‘Dat ik wreed fotogeniek ben. Dat hoor ik toch van fotografen. En dat ik door mijn toneelschool geen schaamte ken. Ik sta voor de camera en doe wat men mij vraagt. Het is een vorm van toneelspelen. Ik werk snel, en in de kleine wereld van fotografen is zoiets snel geweten.’ Dat het soms afhangt van kleine dingen, ervaarde hij ook al. ‘Vroeger had ik altijd een lange bles. Toen ik die eraf knipte, had ik ineens meer werk.’ Noem het dus niet zo vreemd dat hij, als hij iets drastisch met zijn kapsel zou willen doen, eerst de toestemming van zijn bureau moet vragen.

Vrouwen verdienen meer

Succes, dat heeft Casier. Maar van zijn werk kunnen leven, lukt toch nog niet. ‘Ook al begin ik nu wat geld te verdienen. Gelukkig ken ik mensen in New York en Parijs, bij wie ik kan blijven logeren als ik daar ben.’

‘Het is niet gemakkelijk voor een man. Vrouwen verdienen het dubbele voor hetzelfde werk. Het is echt zot. Sta ik een dag naast een vrouw, dan verdien ik, bij wijze van spreken, 500 euro en zij 1.000. Het is wellicht de enige job waar een vrouw meer verdient dan een man. (lacht) Het kan gebeuren dat ik voor een job veel geld verdien, maar dan heb ik vervolgens weken niets. Soms voel ik me daardoor ook nutteloos. Ik wil best studeren of een taal leren, maar ik weet dat het me toch niet lukt om naar de les te blijven komen.’

‘Maar bon, als ik een periode niets te doen heb, probeer ik op zoek te gaan naar werk. Dan stuurt mijn bureau mij naar Parijs om mogelijke klanten te bezoeken. Want door hier in België te blijven zitten, word ik geen bekend model. Niets in het leven is voor niets. Niets gaat vanzelf. Je moet er tijd en energie in stoppen en er vooral in blijven geloven. Nooit je kop laten hangen als het een keer nergens op uitdraait.’

En dat laatste gebeurt meer dan eens. Daar heeft hij al mee leren leven. ‘In mijn agenda staan vaak opties. Dat betekent dat ik uit honderd of tweehonderd kandidaten ben gekozen. Ik zit dan bij de laatste tien. Maar uit die tien wordt het uiteindelijke model gekozen.’ Jammer maar helaas voor die negen anderen. ‘Die onzekerheid is best lastig. Niet makkelijk voor je zelfvertrouwen. Vooral bij modeshows. Je zit daar tussen tientallen jongens aan te schuiven voor een casting. Wachten en wachten, tussen de allermooiste jongens van de wereld. En vaak wordt het uiteindelijk niets. Je ziet vaak dezelfden terug. Het helpt daarbij wel dat jongens niet zo jaloers zijn als meisjes. Ze zijn veel toffer.’

Nee, het is niet altijd even makkelijk. ‘De dagen van de modeshow zijn verschrikkelijk hectisch. Je krijg een plan van de stad en je tien afspraken voor die dag. Die moet je dan binnen een bepaalde tijd afgewerkt hebben. Het voordeel is dat je er een stad door leert kennen. Drop mij in Parijs, Milaan of New York en ik vind mijn weg. Je leert veel. Zelfstandig zijn. En je talen.’

Relatie lukt moeilijk

Een relatie er op na houden, lukt dát eigenlijk? ‘Moeilijk. Denk ik. Je ziet elkaar lang niet. Dat is best lastig. Veel modellen hebben dan ook geen lief. Heb je een relatie, dan is het sowieso long distance . Ja, als je weet dat je elkaar graag ziet, en als je het vertrouwen hebt, dan lukt het. Moeilijk gaat ook. Het is een eenzame job.’

‘Daarom vind ik het altijd weer tof om naar huis te gaan. Naar mijn vrienden en vriendinnen. Ik hecht daar wreed veel belang aan. Sommige modellen zijn soms zeven maanden niet thuis. Ik zou dat niet kunnen. En heb er ook geen zin in. Ik denk dan: Als ze me nodig hebben, spring ik op het vliegtuig . Want vergis je niet, ook in een stad als New York kan je je vervelen. Ook al beweert iedereen altijd het tegendeel. Geef mij dan maar Parijs. Daar zie ik mezelf nog wonen.’

Dat het een rare en oppervlakkige wereld is, waarin hij zich beweegt, dat beseft hij terdege. ‘Gewoon omdat je mooi bent geboren, bekijken mensen je anders. Ineens vinden mensen je tof en hip omdat je een model bent. Het is een beetje belachelijk natuurlijk. Ineens krijg je gratis eten, kleren en feestjes. Wat doe je dan?’ Dan lacht hij schalks. ‘Dat meepikken zeker? Voor die fotoshoot voor dat grote merk zat ik in een fantastisch hotel. Elke dag mocht ik eten wat ik wilde. Dus ik heb elke dag kreeft gegeten. Waarom ook niet?’

‘Je moet gewoon weten: op een dag is het allemaal gedaan. Als je je daar niet bewust van bent, kan het best lastig zijn. Je ziet dat vaak bij de meisjes. Eerst verdienen ze 100 euro per uur, en dan moeten ze terug naar veel en veel minder? Gelukkig duurt de carrière van een mannelijk model langer. Je hebt nog altijd mannen die op hun vijftigste een parfumcampagne doen. Dus, wie weet, als ik een schone man word?’ (lacht)

– Wordt geboren op 14 juli 1988.

– Wordt ontdekt als model door talentscout Tom Van Dorpe, die ook Jill Bauwens en Hanne Gaby Odiele spotte.

– Zit bij Dominique Models in België, bij Elite in Milaan, Success Models in Parijs, FM Agency in Londen en VNY Model Management in New York.

– Is 1 meter 88 groot en heeft schoenmaat 45.

– Noemt mojito zijn favoriete drank, sushi zijn favoriete eten, The Soprano’s en Friends zijn favoriete tv-series, houdt van Drew Barrymore, Al Pacino en Martin Scorcese, en loopt het liefst rond in jeans en T-shirt.

Dit bericht werd geplaatst in Fashion, Lifestyle, Media, Showbizz en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Cesar Casier

  1. Frauke zegt:

    Hoi! Hoe zorg jij er voor dat enkel de samenvatting van je artikels op de home pagina staan (dus dat je op lees meer moet klikken voor het hele artikel)? Groetjes, Frauke

  2. Benjamin zegt:

    Als je een bericht plaatst of bewerkt, voor html-modus kiezen, en dan zie je een knop ‘more’…

    Gevonden?

  3. enige jaloezie van mij naar u is hier wel op zijn plaats..dat gij die hebt mogen en kunnen interviewen..knap gedaan !!

  4. ok..dan ben ik gedeeld jaloers op u én Het Nieuwsblad 🙂

  5. Benjamin zegt:

    Zij hebben het wat makkelijker om een ster in wording (?) te pakken te krijgen…

  6. Pingback: Cesar Casier: “Je wordt ook vaker afgewezen dan geboekt” « Lacquemant

  7. Pingback: Cesar Casier in De Rode Loper (+ video) « Lacquemant

Geef een reactie

