Fran Bambust nieuwe hoofdredactrice ZiZo

Fran Bambust (46) is de nieuwe hoofdredactrice van holebitijdschrift ZiZo. Dat wordt bevestigd op haar LinkedIn-pagina. Banbust is geen onbekende voor ZiZo-uitgever çavaria. Ze werkte mee aan lesbiennedagen (L-day) en is of was actief in de T-werkgroep.

Op professioneel vlak heeft Bambust ervaring opgedaan bij VT4, VRT en VTM. Ze werkte ook voor communicatiebureaus. Bambust volgt Leen De Wispelaere op.

Zoekzo

Nee, dit is geen statement van de hoofdredactrice. Dat ben ik nog niet, dat word ik pas binnen een tiental dagen, en dan zal ik dat ook zijn als lid van een groep. Mijn visie op ZiZo als dame in functie zal daar een weerslag van zijn en dus anders dan die van Franneke in haar eentje. Dit bij wijze van disclaimer.

Het feit dat ik nog even een Fé’tje en geen ZiZootje ben, weerhoudt me er echter niet van intussen al te mijmeren en te tobben. Hoe zie ik ons tijdschrift eigenlijk? Misschien is het zelfs makkelijker om nu even te denken, te zoeken, te dromen, want nu kan ik nog onbeschaamd mijn oren sluiten en naar mijn gedachten luisteren, zittend op een zonnig terrasje.

Eerste zoektocht

Er zijn alvast een aantal gevoelens die ik wil meenemen. Ik hou niet van strijd-metaforen, en verkies metaforen als ‘bron’, ‘sleutel’, ‘nest, ‘thuiskomen’. Dit betekent niet dat ik blind ben of wil zijn voor problemen, maar wel dat ik eerst een huis wil bieden, alvorens de eerste metafoor te omgorden.

Maar hoe ziet zo’n thuis er dan uit? Wat hebben wij, homo, lesbisch, bi of trans in al onze kleuren dan gemeen? Gender’afwijkend’ gedrag in haar volle breedte, uiteraard. En in die complete zin zie ik al meteen een compleet huis verrijzen. Er is het gemene issue (gender), de interne verschillen (‘de volle breedte’) en de buitenwereld (die definieert wat ‘afwijkend’ is). Een gekke buitenwereld trouwens die ons vergeet wanneer ze zich uit, en ons niet begrijpt wanneer wij ons uiten. Soms ergeren zij zich bij het tweede, soms ergeren wij ons bij allebei.

Uit dat – hier kort door de bocht beschreven – gevoel kneed ik de volgende dagen, weken, maanden een visie, die vandaag zo klinkt: ZiZo wil een thuis zijn waar wij ons wel begrepen weten en elkaar willen begrijpen, waar we die buitenwereld vanuit onze ogen bekijken, en waar we beschrijven hoe zowel onbegrip en ergernis evolueren en door welke inspanningen: enge (bij een negatieve) of heerlijke (bij een positieve evolutie).

Dit toont me meteen drie onderwerpgroepen:

1. De Çavaria-wereld: wij over ons. We bekijken, bespreken, verhelderen, beschrijven symbolen, events, rolmodellen, boeken, programma’s, helden…
2. General intrest met een bril: wij over hen, wanneer dat een nieuwe kijk geeft. De veelbesproken wereld with à twist: Hoe sta je als stiekeme trans op het podium? Hoe ervaar je de digitale revolutie als gay bij Apple? Hoe zie je succes als een stille holebi in tv-land?
3. De ergernis: Gevat in stijgers en dalers. Een barometer geeft aan waar we aan aanvaarding winnen, en waar we er verliezen. En hierbij belichten we ook hoe dat komt, en wie wat hoe bereikt heeft of wil bereiken.

Dat lijkt me al een blad vol. Hoe zich dat vertaalt, weet ik nog niet. Ik weet zelfs niet of deze aftastende analyse steek houdt, maar het is een beginpunt. Een springplank die ik op de rand leg voor het duiken. Is dit het eindpunt? Helemaal niet. Ik weet ook niet, ik hoop ook niet, dat er ooit een eindpunt komt. Dat hoort nu eenmaal bij mij, vrees ik.

Ik zie zo,

want ik zoek zo.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Fran Bambust nieuwe hoofdredactrice ZiZo

  1. Pingback: Nieuwe hoofdredactrice Fran Bambust wilt van Zizo een thuis voor holebi’s en transgenders maken | Lacquemant

  2. Pingback: Plafondmeisje (Fran Bambust, An Van Dooren), kinderboek over anders-zijn waar je ondersteboven van geraakt | Lacquemant

Geef een reactie

