Abercrombie & Fitch: nog geen filiaal in Antwerpen

Jammer maar helaas komt er nog geen Abercrombie & Fitch-winkel in de Antwerpse Huidevettersstraat. Nochtans zouden minstens 7.000 Facebookers dat wel willen.

Hipste modemerk zet in op Europa, Kim Clemens, Het Laatste Nieuws, 27.07.2010

Niet te krijgen in België, en toch zijn de hemdjes met eland-logo en sweaters met in forse drukletters de merknaam ‘Abercrombie & Fitch’ alomtegenwoordig bij de Vlaamse jongeren. Kopen doe je online, of, beter nog, in New York zélf. En laat nu net die exclusiviteit de hype alleen maar groter maken. Misschien dus toch niet zo’n goed nieuws voor de fans dat het trendy Amerikaanse merk – befaamd door de halfnaakte en dansende verkopers – volop inzet op Europa.

In totaal zijn ze al met meer dan 7.000: de Vlaamse fans die op Facebook roepen om een Belgisch filiaal van ‘Abercrombie & Fitch’. Op fora wordt druk gespeculeerd over locaties en delen enthousiastelingen tips over hoe je best online bestelt. In de VS zijn de prijzen laag, maar als je online winkelt maken de invoertaksen en de verzendkosten dat een jeans van 70 dollar al snel bijna het dubbele kost. Toch klinkt even luid als de vraag voor een winkel in de buurt ook het gemopper. “Als iedereen het draagt, is het exclusieve eraf”, luidt het. “De kleren, die in de VS mainstream zijn, komen hier inderdaad een beetje in het snobisme terecht”, zegt NINA-styliste Lieve Gerrits. “De kwaliteit is goed, en je meet je er een Amerikaanse, wat nonchalante look mee aan. Momenteel héél trendy onder de jongeren.”

Amerikaanse stijl

Spectaculair modieus zijn de kaptruien en polo’s nochtans niet. Het gaat om het merk, en zo cultiveert de keten het ook. Noem een bezoek aan Abercrombie & Fitch bijvoorbeeld nooit zomaar winkelen. Het filiaal op de New Yorkse 5th Avenue ruik je al vanop afstand, dankzij het kwistig verstuiven van het huisparfum. Aanschuiven om binnen te gaan moét, op een rode loper met bijhorende afzetpaaltjes en roodfluwelen koorden, een chique nachtclub waardig. Een ‘all American male’ met ontblote bast en obligaat wasbordje groet je aan de ingang: een foto nemen met de adonis is geen optie maar een must. Ook binnen neemt de discosfeer het over. De verkopers en verkoopsters lijken stuk voor stuk weggelopen uit een modeblad. Sommigen geven advies, anderen vouwen kledij op, en een select groepje heeft als enige taak halfnaakt te dansen op luide opzwepende beats. Het etaleren van de kleren zelf is bijzaak. Het licht is gedimd zodat je pas op de stoep weet welke tint blauw je aankoop nou juist heeft. “De catalogi staan ook vol blote gespierde mooie mannen. Daardoor kreeg het merk hier in België eerst voet aan grond in het hippe homomilieu”, zegt Gerrits. Het personeelsbeleid van A&F lag al meermaals onder vuur, net omdat ze selecteren op uiterlijk. Wie aangeworven wordt, krijgt een 45 pagina’s tellende turf voorgeschoteld die enkel en alleen uitleg geeft over de vereiste ‘look’. Werknemers stralen verplicht een ‘natuurlijke, klassieke, Amerikaanse stijl’ uit. Ze dragen hun haar best losjes en de nagels mogen maximaal één millimeter langer zijn dan het vingertopje. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het bedrijf al miljoenen schadevergoeding moest betalen voor discriminatie van minderheden.

Over the top? Zeker! Maar werken doet het wel. A&F werd al in 1892 opgericht door David Abercrombie en Ezra Fitch, maar gooit pas de laatste decennia hoge ogen. In 1992, toen het bedrijf de huidige marketingstrategie ging toepassen, waren er 40 winkels in de VS die samen 85,3 miljoen dollar op-brachten. In 2007 waren 1.000 winkels in de VS en Canada goed voor een omzet van 3,75 miljard dollar.

Nog niet in België

In 2007 kwam er ook een A&F-winkel in Londen, vorig jaar opende er één in Milaan. En de Europese veroveringstocht gaat door: nog dit jaar trekt A&F naar Kopenhagen en Frankfurt, volgend jaar volgen Parijs en Madrid. Van een Belgische afdeling is echter nog “helemaal geen sprake”, klonk het gisteren bij de Europese verdeler TNT Fashion.

Dit bericht werd geplaatst in Antwerpen, Fashion, Holebi en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Abercrombie & Fitch: nog geen filiaal in Antwerpen

  1. jlajo zegt:

    Je merk populair maken door een bepaalde exclusiviteit uit te stralen, tuurlijk werkt dat. It’s all about the image. En iets dragen waar iedereen mee rondloopt, dat is niet speciaal.

    • Benjamin zegt:

      Absoluut, maar straks is het niet meer exclusief. In Londen zijn we uiteraard naar A&F gegaan. Toch teleurgesteld. Vrij duur, donker. Zoals in het artikel beschreven. Maar ik zie toch graag wat ik koop ^_^

  2. Carl zegt:

    Abercrombie & Fitch is an american brand …. Why everything have to come over to Antwerp? Buy it in the US otherwise all people, and I don’t want to specifie, will were this brand!!!

  3. Peter zegt:

    Misschien verstandig om A&F link te laten liggen:

    http://www.queerty.com/model-florian-van-bael-kicked-off-bruce-webers-af-shoot-for-eating-carbs-20101005/

    “Belgian model Florian Van Bael was fired from Bruce Weber’s Abercrombie & Fitch catalog shoot in the Hamptons for — wait for it, wait for it — taking a bite of a croissant.”

  4. Pingback: Abercrombie & Fitch-winkel komt naar Waterloolaan in Brussel | Lacquemant

  5. Pingback: Abercrombie & Fitch in Brussel: “bloedmooie verkopers in bloot bovenlijf” | Lacquemant

  6. Pingback: Abercrombie & Fitch Brussel werft 400 knappe binken en mooie meiden aan | Lacquemant

  7. Pingback: Abercrombie & Fitch Brussel: het begin van het einde? | Lacquemant

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s